FONDURI 17.09.2023
A)Banca Transilvania lansează creditul De 5 ori APIA, pentru fermieri
Banca Transilvania lansează Creditul De 5 ori APIA, destinat finanțării culturilor agricole și creșterii animalelor, prin care fermierii pot obține până la de 5 ori valoarea unui credit anual APIA. Datorită parteneriatui BT cu Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR), clienții nu trebuie să prezinte alte garanții pentru un astfel de împrumut, garanțiile FGCR acoperind până la 80% din valoarea finanțărilor.
Aceste credite acordate în baza subvențiilor APIA cresc accesul fermierilor la finanțări prin creșterea perioadei de acordare și prin extinderea categoriilor de beneficiar. Finanțările sunt acordate pe 5 ani, în loc de 3 ani, cum este Creditul De 3 ori APIA și se adresează inclusiv fermierilor cu activitate în zootehnie.
Noul credit, obținut în baza adeverinței APIA și cu garanția FGCR
- Înseamnă 90% din subvenția APIA pentru următorii 5 ani.
- Are dobândă avantajoasă: ROBOR 6M + 2%, la care se adaugă 1% comision de acordare și comisionul aferent garanției fondului.
- Garanțiile FGCR acoperă până la 80% din valoarea finanțărilor.
- Pentru fermierii care au accesat deja Creditul De 3 ori APIA Sector Vegetal, banca poate suplimenta plafonul până la nivelul maxim al Creditului De 5 ori APIA.
- Fermierii pot aplica inclusiv online pentru un credit, pe finantariagricole.ro.
„În acest an, BT a acordat peste 3.600 de credite în valoare de peste 2,6 miliarde lei, din care peste 350 milioane de lei reprezintă împrumuturile APIA. Angajamentul nostru este să contribuim la modernizarea agriculturii prin finanțare, specializare și tehnologizare” – declară Sorin Ignat (foto), Director Agribusiness, Banca Transilvania.
B)Procedura de implementare a programului de ajutoare de stat Investalim, pentru companii care fac investiții în industria alimentară, s-a publicat vineri seara în Monitorul Oficial, cu tot cu grila de punctaj, lista limitelor granturilor pe județe și alte anexe.
Prin HG 844/2023 s-a aprobat Procedura de implementare a Programului național de dezvoltare și susținere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023—2026, a modalităților de acordare, a indicatorilor cantitativi și calitativi ai investiției, precum și a criteriilor de stabilire a punctajului pentru întreprinderile solicitante.
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) va fi cea care va deschide pe site-ul său sesiunea de înscriere a companiilor în programul Investalim.
Depunerea și înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se vor face în sesiuni de 30 de zile calendaristice. Perioada de depunere și înregistrare a cererilor se comunică de către AFIR, pe site-ul său. Între timp, ministrul Agriculturii trebuie să emită și un ghid de plată aferent schemei.
Procesatorii de produse alimentare care fac investiții sumplimentare de minimum 2,5 milioane de lei în unități de producție vor putea obține ajutoare de stat de maximum 30%-70% din valoarea eligibilă a investiției, în funcție de județul în care se face investiția.
Municipiul București este exclus de la finanțare, iar anumite localități din județul Ilfov sunt incluse în schemă cu procente maxime de numai 35% sau 45%, ajutor de stat din valoare investiției.
Județele finanțabile cu cele mai mici ajutoare de stat sunt Timiș și Arad, cu maximum 30% intensitatea sprijinului.
Județele cele mai avantajate sunt Prahova, Galați, Dolj și Gorj, care beneficiază de intensitate maximă a ajutorul de stat de 70%.
Astfel, valoarea maximă a ajutorului de stat ce va putea fi acordat companiilor este între 24,75 milioane euro și 57,75 milioane de euro, în funcție de județul investiției. Ajutorul minim pleacă de la 150.000-350.000 de euro pe plan de afaceri, în funcție de județ.
Bugetul maxim al Programului INVESTALIM pentru perioada 2023 – 2026 este de aproximativ 600 milioane euro, respectiv 148 de milioane euro anual.
Conform grilei de punctaj (anexa 2 la procedură), vor primi din start 20 de puncte în plus investițiile în:
- CAEN 1011 — Producția și conservarea cărnii;
- CAEN 1012 — Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre;
- CAEN 1013 — Fabricarea produselor din carne (inclusiv carne de pasăre);
- CAEN 1039 — Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor;
- CAEN 1081 — Fabricarea zahărului
Vor fi favorizate și firmele care fac o investiție de valoare cât mai mare, deci din start companiile mari sunt avantajate în schemă.
Firmele deja existente și investițiile în extinderea sau diversificarea producției unităților existente primează în fața startup-urilor și a investițiilor inițiale noi.
De asemenea, primesc punctaj mai mare investițiile din județele cu intensitate mai mare. Prin urmare, dacă faci investiția în Timiș, Arad sau Ilfov, nu numai că ești nevoit să pui aport propriu mai mare în planul de afaceri, dar mai pierzi și puncte prețioase și riști să ratezi din start finanțarea.
Mai primesc punctaj suplimentar companiile cu rentabilitate a cifrei de afaceri pe ultimele exerciții financiare peste 1% și cele care au capital social peste 500.000 de lei.
Grila de punctaj Investalim 2023 (clic AICI pt a extinde foto)
Întreprinderile au obligația de a prezenta dovada existenței sursei de finanțare din resurse proprii, de cel puțin 25% din costurile eligibile ale proiectului de investiție, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public, în termen de 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare.
În vederea plății ajutorului de stat, întreprinderea transmite la AFIR cererea de plată a ajutorului de stat și formularul de decont, însoțite de documente justificative.
Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către AFIR în termen de 30 de zile lucrătoare de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă și a fost efectuată verificarea la fața locului.
Ajutorul de stat se poate plăti până în anul 2031 în baza acordurilor pentru finanțare emise și se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul AFIR, în limita bugetului anual alocat Programului
C) DIGITALIZAREA FIRMELOR
pentru orice intreprindere de comerty, productie, servicii se lanseaza in toate regiunile acest program
unde se acorda intre 15000 -100.000 de euro nerambursabili cu o cofinantare de 10% (DOAR SRL)
prin proiect se vor putea achizitiona
Cerința 1. Proiectul și activitățile sale privind investițiile se încadrează în acțiunile specifice sprijinite în cadrul acestui apel.
Lista activităților eligibile:
1. servicii de consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de digitalizare de care are nevoie IMM-ul, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în Studiul de fezabilitate digitală, să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare
2. achiziționarea de hardware TIC și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-Commerce, IoT (Internet of Things), etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere în funcțiune
3. realizarea de rețele LAN/WiFi
4. achiziționarea licențelor software, achiziționarea și/sau dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor software, configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), soluții E-Commerce, mail-room-uri digitale, realitate virtuală/augmentată, tehnologii Blockchain, etc. și integrarea acestora în BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul.
5. achiziționarea unui website de prezentare a companiei
6. servicii social media pe perioada implementării proiectului
7. achiziționarea/utilizarea pe perioada de implementare a proiectului, a unui nume de domeniu nou
8. servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil
9. achiziția de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare a proiectului
10. achiziționarea de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/ găzduire/rețele, pe perioada de implementare a proiectului
11. instruirea de către terți a personalului care va utiliza produsele implementate/achiziționate și a personalului care va asigura mentenanța, daca este cazul, în situația în care acest serviciu nu este inclus în prețul de furnizare al echipamentelor/software-ului.
12. servicii de auditare tehnică – un raport de audit tehnic care confirmă îndeplinirea/utilizarea tehnologiilor DESI 2019 asumate în cererea de finanțare
Atenție: Soluția de digitalizare cumulată, propusă pentru finanțare în cadrul Studiului de fezabilitate digitală (SFD) trebuie să conducă la atingerea unui nivel ridicat de intensitate digitală conform DESI 2019.
D)PROGRAME REGIONALE DE MINIMIS (DOAR SRL)
unde se acorda intre 50.000 si 200.000 de euro nerambursabili cu 10% cofinantare
se pot procura
– Construcții și instalații construcții și instalații – cheltuieli aferente activităţilor de construcție/ modernizare și extindere a spațiului de producție/servicii ale microîntreprinderilor, respectiv cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie, clădiri, construcţii speciale, instalaţii aferente construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului;
– Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj – Se cuprind cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale;
– Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care nu necesită montaj și echipamente de transport – Se includ cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor de transport tehnologic;
– Montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale – Se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora;
– Dotări – Achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, care se regăsesc în Subgrupa 2.1 „Echipamente tehnologice – mașini, utilaje și instalații de lucru)” Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6 Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat, cu excepția Subclaselor 2.3.6.3.3, 2.3.6.6, 2.3.6.6.1, 2.3.6.7, 2.3.6.8, 2.3.6.8.1, Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările și completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare.
– Dotari – instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile, alternative de energie, în cazul în care acestea sunt destinate strict utilizării pentru investiția finanțată, de ex: stații de încărcare, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, etc.
1. Cheltuieli cu active necorporale – Se cuprind cheltuielile cu achiziţionarea activelor necorporale exclusiv legate de funcționarea mijloacelor fixe care se achiziționează în vederea desfășurării activității finanțate: programe informatice, utilizarea IT și a proprietății intelectuale: brevete, licențe, mărci comerciale, inclusiv elemente care conduc la digitalizarea doar a activității legată de codul CAEN pentru care se solicită finanțare;
E) PROGRAME REGIONALE AJUTOR DE STAT (DOAR SRL )
UNDE SE DAU INTRE 300.000 SI 3.000.000 DE EURO NERAMORSABILI CU O COFINANTARE DE 25-30%
se pot procura
– Construcții și instalații construcții și instalații – cheltuieli aferente activităţilor de construcție/ modernizare și extindere a spațiului de producție/servicii ale microîntreprinderilor, respectiv cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie, clădiri, construcţii speciale, instalaţii aferente construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului;
– Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj – Se cuprind cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale;
– Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care nu necesită montaj și echipamente de transport – Se includ cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor de transport tehnologic;
– Montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale – Se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora;
– Dotări – Achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, care se regăsesc în Subgrupa 2.1 „Echipamente tehnologice – mașini, utilaje și instalații de lucru)” Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6 Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat, cu excepția Subclaselor 2.3.6.3.3, 2.3.6.6, 2.3.6.6.1, 2.3.6.7, 2.3.6.8, 2.3.6.8.1, Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările și completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare.
– Dotari – instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile, alternative de energie, în cazul în care acestea sunt destinate strict utilizării pentru investiția finanțată, de ex: stații de încărcare, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, etc.
1. Cheltuieli cu active necorporale – Se cuprind cheltuielile cu achiziţionarea activelor necorporale exclusiv legate de funcționarea mijloacelor fixe care se achiziționează în vederea desfășurării activității finanțate: programe informatice, utilizarea IT și a proprietății intelectuale: brevete, licențe, mărci comerciale, inclusiv elemente care conduc la digitalizarea doar a activității legată de codul CAEN pentru care se solicită finanțare;
F)Firmele românești, invitate să aplice la creditele cu garanții FRC Garant Construct și Innovation 2023
Firmele românești eligibile sunt invitate să aplice online la subprogramele Garant Construct și Innovation din cadrul Programului IMM Invest Plus, prin care se pot accesa credite de la bănci, cu garanții de stat din partea Fondului Român de Contragarantare SA (FRC), care mai are plafon disponoibil.
„Invităm beneficiarii eligibili din toate domeniile de activitate să aplice pentru finanțările garantate în cadrul schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS, componentele GARANT CONSTRUCT și/sau INNOVATION, să se înregistreze pe platforma imminvest.ro și să selecteze una dintre cele 15 instituții de credit/bănci partenere.
În următoarele 4 luni de valabilitate a schemei de ajutor de stat conducerea FRC și întreaga echipă tehnică este mobilizată pentru a adăuga la performanțele operaționale din cei 12 ani de activitate, volumele de garanții pe care le acordă în baza mandatului Ministerului Finanțelor într-o schemă axată pe un raport optim randament/risc” – a afirmat FRC, luni, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.
Fondul Român de Contragarantare SA are rolul de agent al statului în derularea componentelor Garant Construct și Innovation din cadrul Programului IMM Invest Plus, cea mai mare schema de ajutor de stat pentru mediul de afaceri aprobată de Comisia Europeană pentru a contracara efectele războiului din Ucraina asupra IMM-urilor românești.
De la finalul lunii martie 2023 și până în prezent, FRC spune că a procesat solicitările tuturor beneficiarilor interesați de obținerea unor finanțări bancare garantate de stat și cu facilități asociate privind plata dobânzilor și a comisioanelor.
În cele 5 luni de la debutul înscrierilor pe platforma imminvest.ro, s-au acordat garanții de peste 500 milioane lei companiilor care activează în domeniul construcțiilor, arhitecturii și proiectării.
Aceasta reprezintă 50% din plafonul alocat FRC până la 31.12.2023 pentru componenta GARANT CONSTRUCT.
Situația subprogramului Garant Construct pentru IMM, în august 2023, conform FRC:
- Suma plafonului alocat FRC: 1.217.615.063 RON
- Suma utilizată din plafon (la data de 24.08.2023): 519.554.616 RON
- Suma aflată în analiza FRC, conform dosarelor IMM furnizate de bănci prin sistemul electronic de comunicații: 157.699.289 RON
- Suma aflată în analiză la bănci – dosarele electronice urmează să fie trimise la FRC: 146.348.910 RON.
Astfel, gradul estimat de utilizare al plafonului alocat FRC, considerând informațiile de mai sus este de 68%. De asemenea, „în sistemul de înregistrare imminvest.ro există date că pentru o valoare totală de 534.794.580 RON figurează solicitări din partea IMM-urilor, dar acestea nu au fost, deocamdată, preluate de băncile selectate de potențialii beneficiari” – a precizat FRC.
Primăriile nu au accesat finanțările Garant Construct prin FRC
Subprogramul Garant Construct dispune de o a doua componentă care vizează finanțarea proiectelor de construcție, arhitectură/proiectare ale unităților administrativ teritoriale (primării, consilii judetene, etc. – UAT), cu un plafon total alocat de 200.000.000 RON.
Pentru acestea însă, „nu au fost înregistrate solicitări pe platforma imminvest.ro până în acest moment” – a precizat Fondul Român de Contragarantare.
„Informăm reprezentanții administrațiilor locale, județene și alte entități aflate în coodonarea acestora că pot depune solicitări pe platforma imminvest.ro la categoria UAT pentru finanțări ale proiectelor de construcții aprobate de structurile legislative locale, conform procedurii de implementare” – a menționat FRC.
Situația accesării subprogramului Innovation
În ceea ce privește componenta Innovation, valoarea totală a plafonului alocat și derulat în exclusivitate prin FRC este de 746.832.000 RON, din care suma utilizată pentru acordarea garanțiilor este de 51.884.049 RON, la care se adaugă 20.232.850 RON care reprezintă suma totală a garanțiilor pentru solicitările aflate în analiză la FRC și, respectiv, 28.536.300 RON care reprezintă valoarea celor care sunt în analiză la băncile partenere și urmează să fie transmise la FRC în perioada următoare.
De asemenea, în sistemul de înregistrare imminvest.ro există date că pentru o valoare totală de 346.415.553 RON există solicitări de finanțare depuse de IMM-uri care urmează fluxul de preluare de către băncile partenere selectate de potențialii beneficiari. În aceste condiții, gradul estimat utilizare al plafonului alocat FRC este de aproximativ 60%.
„Ne dorim și facem tot ce depinde de noi ca și această finanțare disponibilă până la 31.12.2023 să se bucure de același succes ca și Garant Construct, mai ales în urma dialogului purtat cu instituțiile de credit și a clarificărilor efectuate cu privire la cerințele exprese privind eligibilitatea cheltuielilor. Sperăm ca în cel mai scurt timp să progresăm spre punctul de inflexiune privind asimilarea particularităților și a avantajelor finanțărilor eligibile sub componenta INNOVATION” – mai afirmă Fondul.